Dit is een gemeenschappelijk standpunt van ABVV en BBTK

Op de syndicale vergadering van juni is gesproken over de berekening van de afstand woonplaats – werk. De tabellen die gebruikt worden zijn ‘geüpdatet’. Vanaf 2019 kan er gekozen worden voor een mobiliteitsvergoeding, en daarom zijn correcte afstanden uiteraard erg belangrijk.

Als ABVV/BBTK zijn wij van mening dat moet afgestapt worden van deze tabellen en dat de enige correcte afstand voor de berekening van een km-vergoeding of sociaal abonnement de afstand van deur tot deur is. Van thuis tot het werk. Wij worden in onze visie gesteund door de andere vakbonden en ook de werkgever erkent dat dit de meest correcte en eerlijke werkwijze is.

En toch…. weigert de werkgever (HR – Human Resources) dit te wijzigen. Om redenen die wij kunnen weerleggen.

Redenen die er geen zijn

HR wenst dit nu niet te veranderen omdat dit een enorm werk zou zijn voor 4000 adressen. Nochtans bestaan er programma’s waarmee men vanuit Excel duizenden adressen met enkele muisklikken op één kaart kan zetten. Met eenzelfde gemak kan de afstand van al die punten tot één punt (bv BASF) berekend worden. BASF beschikt zelfs over dit programma. Dus… dit is geen reden om ons voorstel niet uit te voeren!

HR wenst dit nu niet te veranderen omdat ‘overal’ het middelpunt van een (deel)gemeente gehanteerd wordt en niet het thuisadres. Nochtans neemt men zowel bij Air Liquide (een onderneming die zich ook op onze site bevindt) als bij onderwijs Vlaanderen wel het thuisadres als vertrekpunt. Dus… ook dit is geen reden om ons voorstel niet uit te voeren.

HR wenst dit nu niet te veranderen omdat in de CAO geschreven staat dat voor de berekening de afstand van ‘woonplaats’ tot werk wordt gehanteerd. Als ‘woonplaats’ bepalen zij ‘het centrum van de gemeente’. Nochtans wordt in CAO ‘woonplaats’ beschreven als ‘de vaste verblijfplaats’ en wordt ‘woonplaats’ juridisch verklaard als ’de domicilie’, het adres waarop men is ingeschreven in het bevolkingsregister. Bovendien gebruikt de werkgever zelf verschillende woorden. Zo spreekt men in de handleiding bij de berekeningstool voor de mobiliteitsvergoeding over ‘van thuis tot site’ (blz 8). Niemand bedoelt wanneer hij over ‘thuis’ spreekt het centrum van de gemeente. Dus… ook dit is geen reden om ons voorstel niet uit te voeren.

Waarom de huidige tabellen niet eerlijk zijn

Niemand woont exact in het midden van de (deel)gemeente. Men zou kunnen stellen dat het middelpunt het eerlijkste is maar in een grote gemeente zijn er toch grote verschillen al naargelang het adres. Nemen we bv. Brasschaat. Wie tegen Wuustwezel woont, woont op 39 km van BASF, wie tegen Ekeren woont, woont op 25 km van BASF. Dit is een verschil van 14 km. De ‘officiële’ afstand volgens de tabel is 31 km. Beiden krijgen dus dezelfde kilometervergoeding. De ene doet dus voordeel omdat hij voor meer kilometers vergoed wordt dan hij in werkelijkheid doet, de ander doet nadeel.

Men krijgt pas sociaal abonnement wanneer er geen BASF bus in de gemeente komt en wanneer het middelpunt van zijn gemeente op meer dan 3 km van de dichtstbijzijnde bushalte ligt. Althans dat is de theorie… en ook al klinkt dit misschien logisch, toch zorgt dit soms voor grote verschillen. Er zal maar een bushalte zijn op de grens van je gemeente op 15 km van je woning… Bovendien volgt men deze redenering niet overal in de tabel.

Enkele voorbeelden:

Men krijgt geen sociaal abonnement wanneer men in Stekene woont, omdat halte B van lijn M op juist 100m binnen de gemeentegrens is. Wie in buurgemeente Sint-Gillis-Waas woont kan wel rekenen op 1,54€ alhoewel bushalte C ook juist binnen het grondgebied van de gemeente ligt.

Dagbus C heeft zijn eerste halte in Westerlo (en niet in Geel zoals de bushalte wordt genoemd, wel op de grens). Hier krijgen toch alle inwoners van Westerlo wel sociaal abonnement. Evenals wie in Geel woont trouwens, of zij nu tegen Kasterlee wonen op 17 km of op 1km van de bushalte in Westerlo; zij krijgen allen 1,86€.

Een beter en eerlijker systeem, in plaats van de theorie die in de tabel gehanteerd wordt, is dus ook hier 3 km te hanteren van je thuisadres tot de bushalte.

Wij hopen met dit schrijven de werkgever alsnog te overtuigen om niet langer de tabel met de ‘gemiddelden’ te gebruiken, maar om voor iedere medewerker de werkelijke afstand thuis – werk te hanteren.  Dit om zowel het sociaal abonnement, de kilometervergoeding bij overuren als de mobiliteitsvergoeding te berekenen.

Deel je onze mening?

Laat ons dat dan zo snel mogelijk weten per mail naar abvv@basf.com