Op vrijdag 21 juni herdenken we opnieuw de ramp op Nieuw-Zuid waarbij op 18 juni 2021 een school in aanbouw instortte en 5 dodelijke slachtoffers maakte naast 9 zwaargewonden.

Met deze herdenking willen we in eerste instantie het leed van de slachtoffers en hun nabestaanden blijvend onder de aandacht brengen.

3 jaar na de feiten en ondanks allerlei beloftes in de media blijven de slachtoffers en nabestaanden nog steeds schaamteloos in de kou staan!

In september hoopt men de school te kunnen openen, maar de slachtoffers en nabestaanden blijven nog steeds met de moed der wanhoop en een enorme financiële kater wachten op enige vorm van schadevergoeding.

Daarnaast roepen we op tot een snelle behandeling van het juridische luik van deze bouwramp. We stellen immers vast dat de gerechtelijke expert al enige maanden terug zijn bevindingen heeft neergelegd m.b.t. de oorzaken en verantwoordelijken van deze ramp.

We zullen niet aanvaarden dat deze zaak door juridische spitsvondigheden en vertragingsmaneuvers op de lange baan wordt geschoven. Deze bouwramp staat immers symbool voor de problemen in de sector en het is hoog tijd dat er lessen worden getrokken uit het verleden en verantwoordelijkheden worden opgenomen!
Zo wordt de sector al jaren gerund op basis van een verdienmodel waarbij alle kosten worden afgewenteld op de werknemers en de verantwoordelijken de andere kant op kijken.  Dit moet stoppen!

Met deze herdenking willen we dan ook opnieuw breder de alomtegenwoordige dumpingpraktijken, de onveiligheid en het hoge cijfer aan dodelijke arbeidsongevallen in de sector aanklagen.

Wij laten niet los want dit gaat ons allemaal aan! Je komt toch ook?

PRAKTISCH: We verzamelen om 09u30 op Nieuw-Zuid te Antwerpen aan de hoek Jos Smolderenstraat/Jan Vanhoenackerstraat.

De actie en toespraken starten om 10u.