De Vertrouwenspersoon.

Niet alleen een luisterend oor , maar ook bemiddelen en een oplossing zoeken.    

 

Slachtoffers van ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, agressie, intimidatie of discriminatie, een conflict met een collega of leidinggevende (dit noemen ze psychosociale arbeidsbelasting of PSA) kunnen op onze site terecht voor advies en begeleiding bij een aantal vertrouwenspersonen Het spreekt voor zich dat iedereen die nood heeft aan een vertrouwelijk gesprek ook steeds terecht kan bij onze ABVV delegees , zij staan trouwens het dichtst bij de werkvloer.

Een vertrouwenspersoon werkt drempelverlagend, alles wat zij met je bespreken is vertrouwelijk. Meestal is het voor een slachtoffer lastig om openlijk te praten over wat ze meemaken of meegemaakt hebben. De stap om het ongewenste gedrag te bespreken met een onafhankelijk, vertrouwelijk persoon, is vaak kleiner dan met bijvoorbeeld een leidinggevende.

Een vertrouwenspersoon kan intern, extern of een combinatie van beide zijn. De meeste werknemers kiezen voor een interne . Iemand die het bedrijf en de bedrijfscultuur kent. Maar je kan evengoed opteren voor een externe vertrouwenspersoon.

 

Een medewerker kan in alle vertrouwen met de vertrouwenspersoon een moeilijke situatie bespreken. Vaak biedt een vertrouwenspersoon in eerste instantie een luisterend oor en helpt het probleem bespreekbaar te maken. De vertrouwenspersoon helpt de medewerker om te gaan met het ongewenste gedrag. De lage drempel om over problemen te praten kan al veel stress wegnemen. Het gaat in alle gevallen om delicate kwesties die op een juiste manier moeten worden opgelost. De vertrouwenspersoon behandelt alle gesprekken in strikte vertrouwelijkheid. Er wordt geen actie ondernomen zonder dat de melder of het slachtoffer daarmee instemt.

Soms is er bij een conflict ook meer aan de hand. Een vertrouwenspersoon kan je dan doorverwijzen naar de bedrijfsarts of huisarts. Zij kunnen dan vervolgens doorverwijzen naar een maatschappelijk werker of psycholoog.

In principe kan iedere medewerker vertrouwenspersoon worden mits het volgen van de nodige opleiding.

Wat kan je nu samengevat verwachten van een vertrouwenspersoon ?

  • Verzorgt de eerste opvang van medewerkers die hulp of advies nodig hebben ivm ongewenste omgangsvormen.
  • Bekijkt of een oplossing mogelijk is.
  • Geeft begeleiding als de medewerker een probleem wil aankaarten bij de werkgever.
  • Verwijst naar andere eventueel professionele hulpverleners.
  • Adviseert leidinggevenden bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
  • Geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
  • Registreert gevallen van ongewenst gedrag.Voorlichten en informeren van werknemers over de vertrouwenspersoon.

 

Vertrouwenspersonen op onze site :

Johan de Hoog   03/561 45 10     johan.de-hoog@basf.com

Lutgart De Boeck   03/561 47 29     lutgart.de-boeck@basf.com

Ann Van den Neste   03/561 51 63     ann.van-den-neste@basf.com

Berten De Ceulaer   03/700 80 85     berten.de-ceulaer@styrolution.com

Peter Vermaete   03/210 58 14     peter.vermaete@eurochem.be

Sandra Van Tichel   03/210 59 42     sandra.van-tichel@eurochem.be

Veronique Maes   03/561 35 37     veronique.maes@basf.com

Chris V/d Jonckheyd   03/561 30 42     chris.van-der-jonckheyd@basf.com

Tine Offeciers   03/561 51 20     tine.offeciers@basf.com

 

Externe preventieadviseurs :

Leonoor Pietercil  02/738 75 31     leonoor.pietercil@attentia.be

Evelien Buseyne  02/738 75 31     evelien.buseyne@attentia.be

Elita Schildermans   02/738 75 31     elita.schildermans@mensura.be

Tamara Van der Gucht  02/738 75 31     psy.prev@attentia.be

 

Leave a comment.

Your email address will not be published. Required fields are marked*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.