In onze samenleving is het “bon ton” om grote dankbaarheid te tonen aan ondernemers, investeerders, managers,…en al andere functies die traditioneel met heel wat maatschappelijke status – en (exuberante) financiële vergoedingen – gepaard gaan.

De coronalockdowns hebben echter velen met de neus op de feiten geduwd: het zijn vooral “die van de vloer” die essentieel zijn om onze economie draaiende te houden.  En het is vooral op diezelfde vloer dat er met onregelmatige en flexibele uurroosters gewerkt wordt.  Daar mag massa’s meer respect voor getoond worden!

Het moet bovendien gezegd: shiftmedewerkers doen dit ten koste van zichzelf.  Nacht- en ploegenarbeid hebben aantoonbaar negatieve gevolgen op de gezondheid. En het is moeilijk om volwaardig mee te draaien in het normale (gezinsleven).  Geen enkele shiftpremie kan dit verlies goedmaken.

Het ABVV vindt dat er nog veel “gehumaniseerd” kan worden aan shiftarbeid.  De invoering van een 5-ploegensysteem (wekelijks 33,6 uur en behoud van loon), arbeidsduurvermindering, rooster zonder nachten met financiële compensaties, voor 50+-ers, vervroegd pensioen op 58 jaar na 20 jaar nachtarbeid en 33 jaar loopbaan, etc.

Waardering, respect en erkenning voor de shiftmedewerkers betekent voor het ABVV dat er verdere stappen moeten gezet worden in de werk-privébalans, en het werkbaarder en gezonder maken van shiftarbeid.  Een volwaardig statuut voor de ploegen- en nachtarbeider is nodig!

BEDANKT !!!

Met vriendelijke groeten,