Het huidige wetsontwerp van minister Van Quickenborne om het strafrecht te hervormen is zeer verontrustend.

Het introduceert namelijk een gerechtelijk betogingsverbod als nieuwe strafrechtelijke sanctie. Het doel van deze strafmaatregel zou zijn om zogenaamde ‘relschoppers’ aan te pakken. Dat zijn mensen die niet daadwerkelijk deelnemen aan een betoging, maar die een protestbijeenkomst gebruiken om opzettelijke vernielingen aan te richten.

In werkelijkheid gaat het hier niet om een ‘anti-relschoppersmaatregel’, zoals de minister beweert. De bepalingen in deze wetgeving zijn zo ruim geïnterpreteerd dat het mogelijk zou worden om ook vreedzame betogers te sanctioneren. Zonder dat het ook maar het minste effect heeft op de eventuele aanwezigheid of acties van relschoppers.

Wij vragen ons dan ook af wat de werkelijke bedoelingen zijn van een dergelijke wet en de haast waarmee de regering deze wil aannemen.

Wij zijn de belangrijkste organisatoren van protestbijeenkomsten. ‘Relschoppers’ verwarren met activisten is geen goed signaal voor onze democratie. Het risico bestaat ook dat deze tekst de politiepraktijken zal doen evolueren naar een veel te streng kader voor betogingen , en naar een model dat onverenigbaar is met het respect voor de privacy.

Het verwerpen van dit wetsontwerp – dat een reëel gevaar vormt voor onze democratie – betekent ook het blijven verdedigen van de rechtsstaat.

Internationale bepalingen erkennen het stakingsrecht als een grondrecht. Dit geldt dus ook voor de Belgische wetgeving. Maar zoals we onlangs zagen bij Delhaize, wordt winst maken door de rechtbanken soms belangrijker geacht dan het verdedigen van de rechten van werknemers. In deze context zou de wet Van Quickenborne tegen ons gebruikt kunnen worden.

Zelfs in aangepaste vorm blijft het wetsontwerp van de minister van Justitie het recht op collectieve actie ondermijnen.

De strijd gaat verder, dit wetsvoorstel moet van tafel !

Samen Sterk !!

Betoging praktisch:

• Verzamelen: om 8.30u op het Koningin Astridplein, Antwerpen
  • Vertrek: 8u55, afstappen in Brussel-Noord
  • Actie aan kabinet Van Quickenborne: 10u in de Kruidtuinlaan
  • Toespraken van de drie vakbonden, Amnesty International, Greenpeace en de Liga voor de Mensenrechten
  • Daarna: optocht langs de hoofkwartieren van PS-Vooruit en Ecolo-Groen.

Statuut van de betoging en de betogers:

• Het gemeenschappelijk vakbondsfront deed federaal een stakingsaanzegging voor de betoging.
  • Een stakingsaanzegging werd verstuurd naar de werkgeversfederaties, betogers die door hun deelname loonverlies lijden ontvangen een stakersvergoeding.
  • Treintickets krijg je de dag zelf van ons.
  • Vertrek je vanop een andere locatie dan Antwerpen-Centraal ?  Koop zelf een ticket en bezorg dit aan ons voor terugbetaling.