In mei van volgend jaar zijn er “Sociale Verkiezingen” op BASF en EuroChem. Alle medewerkers krijgen dan de kans om hun vertegenwoordigers te verkiezen in de Ondernemingsraad (OR) en het “Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk” (CPBw).

Het zijn de twee “organen” van het sociaal overleg waarin de verkozen vertegenwoordigers in debat kunnen gaan met de directie rond allerlei personeels-thema’s. We bekomen er essentiële bedrijfsinformatie, we brengen er zaken aan die leven op de werkvloer, en trachten er ook tot afspraken te komen die onze collega’s ten goede komen.

Arbeidsreglement, economi-sche en financiële situatie, arbeidsroosters, opleiding,… zijn onder meer thema’s die aan bod komen op de Ondernemingsraad. Verbeteren van de veiligheid, psychosociaal welzijn, milieu, medische opvolging van medewerkers,… zijn dan weer zaken die de discussies op het CPBw uitmaken.

De vertegenwoordigers worden verkozen van op lijsten die de vakbonden samenstellen. Het ABVV zal voor beide organen voor zowel arbeiders (werknemers met werknemersstatuut in BASF/EuroChem-terminologie) als bedienden kieslijsten indienen.

Voor collega’s jonger dan 25 jaar zijn er aparte lijsten voor de OR en het CPBw. Zo wordt er vertegenwoordiging van jongeren in het sociaal overleg gegarandeerd.

De sociale verkiezingen zijn een uitgelezen moment voor ABVV-leden om een syndicaal engagement op te nemen voor hun collega’s.

Het “DNA” van het ABVV is alom gekend: we zijn een strijdbare vakbond die opkomt voor tewerkstelling, solidariteit, sterke brutolonen en arbeidsduurverminde-ring. We verzetten ons tegen alle vormen van discriminatie zoals racisme en seksisme. Als we ons goed organiseren en wanneer nodig in actie gaan, staan we sterker in het verdedigen van de belangen van het personeel.

Je komt bovendien terecht in een leuke en geëngageerde groep van militanten!

Word je verkozen dan zal je vanop de eerste lijn mee onze standpunten kunnen bepalen rond alle thema’s die onze collega’s aanbelangen.

Voel je het kriebelen?
Denk je dat afgevaardigde zijn voor het ABVV misschien wel iets voor jou kan zijn?

Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek waarin we gedetailleerder kunnen ingaan op wat het allemaal inhoudt.