Nieuw in onze ABVV bibliotheek B340. Uitlenen kan voor ABVV leden.

ABVV-voorzitter schrijft boek

Je kan er niet naast kijken - of lezen - in de media: er is een nieuw boek uit over extreemrechts! Eén van de auteurs is Bruno Verlaeckt, voorzitter van het ABVV-Antwerpen, en als voorzitter van de Algemene Centrale Antwerpen-Waasland verantwoordelijk voor o.a. de ABVV-werking op BASF en EuroChem. De titel van het boek is "Extreemrechts. De geschiedenis herhaalt zich niet (op dezelfde manier)".

Bruno schreef het boek samen met Vincent Scheltiens, historicus en postdoctoraal medewerker aan het departement geschiedenis van de Universiteit Antwerpen. Vincent werkt ook als secretaris voor de AC Antwerpen-Waasland.

Voor de arbeidersbeweging zijn principes als "solidariteit", "gelijkwaardigheid", "internationalisme", en "antidiscriminatie" steeds onontbeerlijk geweest om via strijd en verzet, sociale vooruitgang te bekomen. Extreemrechts is er op uit om de werkende bevolking te verdelen op basis van geloof, cultuur, huidskleur en/of origine. Hun politiek leidt tot een opbod van onderlinge haat, miserabele leefomstandigheden - in de eerste plaats voor zij die verfoeid worden - en geweld.

Het ABVV verzet zich tegen extreemrechts omdat het een groot gevaar vormt voor alles waar de georganiseerde werkende klasse voor staat.

Van extreemrechtse hypocrisie tot de nood aan een sociaal alternatief

Nu het Vlaams Belang in de peilingen de grootste partij wordt, en er na de (gemeenteraad)verkiezingen van 2024 het gevaar dreigt van machtsdeelname door het VB, is het essentieel dat we weten waarmee we te maken hebben.

Het boek biedt een bredere historische kijk op de wortels van extreemrechts, in de eerste plaats van het Vlaams Belang en haar mantelorganisaties. Het beschrijft hoe het neoliberale tijdperk de voedingsbodem voor extreemrechts heeft voorbereid. Onder andere omdat de traditionele partijen steeds meer punten van het VB overnemen, en de media de extreemrechtse partij als "normaal" behandelen, worden we nu zelfs geconfronteerd met een "vierde golf".

De auteurs tonen haarfijn aan hoe de poging van het Vlaams Belang om zich een "sociaal gezicht" aan te meten, haaks staat op alles waar het VB werkelijk voor staat. Hypocrisie, leugenpropaganda, en geconstruceerde complot-, identiteits- en andere theorieën vormen het rookgordijn waarmee het gedesoriënteerde lagen van de werkende klasse tracht te bespelen.

Een belangrijke vaststelling in het boek is dat we vandaag nog maar aan het begin staan van een proces van opbouw van een alternatief dat alle lagen van de arbeidersbeweging oriënteert op de strijd voor reële verbeteringen van leef- en werkomstandigheden. Een dergelijk alternatief moet gekoppeld worden aan "de strijd voor fundamentele maatschappijverandering". Kortom; het debat is open!

In een notendop

EXTREEMRECHTS. De geschiedenis herhaalt zich niet (op dezelfde manier).

Door:

• Bruno Verlaeckt (voorzitter van de Algemene Centrale Antwerpen-Waasland en van de regio Antwerpen van het ABVV).
  • Vincent Scheltiens (historicus en postdoctoraal medewerker aan het departement geschiedenis van de Universiteit Antwerpen).

De achterflap

Extreemrechts is een hardnekkig fenomeen dat regelmatig terugkeert. Om het fenomeen te vatten moet zowel naar het verleden als buiten onze grenzen gekeken worden. Termen als fascisme en populisme helpen ons nauwelijks verder in deze specifiek 21e-eeuwse context. Want de geschiedenis herhaalt zich niet … en al zeker niet op dezelfde manier.

Dit werk analyseert de bijzondere aard van deze organisaties en hun discours. Het pleit voor ernstige reflectie en debat en roept op om actie te ondernemen, om mensen opnieuw warmte, hoop en perspectief te verschaffen. Om die verwachtingshorizon en die nieuwe solidariteit en verbondenheid te creëren moet nagedacht worden over strategie.

“In haar strijd voor salonfähighkeit stoort het de extreemrechtse partij mateloos dat ze als ‘abnormaal’ wordt beschouwd door de andere politieke partijen.”

“De kwestie is een ander samenhorigheidsgevoel aan te bieden. Een warm, menselijk, genereus alternatief maatschappijproject voorspiegelen, camaraderie en onderlinge solidariteit in eer herstellen.”

“Er moet opnieuw gewerkt worden aan de opbouw van en het geloof in collectieve actie. Alleen samen kan het anders.”

Het boek wordt uitgegeven door ASP, telt 130 pagina's en kost €18,5.

Waar vind ik het boek?

Je kan het uitlenen in de bib van het syndicaal bureel (B340) van ABVV BASF-EuroChem. Kom langs of mail ons op abvv@basf.com.

Je kan het kopen in de reguliere boekhandels zoals Fnac, Standaard Boekhandel en De Slegte.

Ook Bol.com biedt het boek aan (klik hier)