Het leven wordt in sneltreinvaart duurder, bedrijfswinsten rijzen de pan uit en onze lonen blijven achter.

Dat is in het kort samengevat waarom de 3 vakbonden ABVV, ACV en ACLVB op maandag 20 juni een grote Nationale Betoging ter bescherming van onze koopkracht organiseren.

Vier eisen van het ABVV uitgelegd.

• “Handen af van de Index!”. België is één van de weinige landen waar loonindexeringen nog bestaan.  Op een jaar tijd heeft de index ons 8% loonsverhoging opgeleverd.  En ook al dekt de indexering de stijging van de levensduurte niet meer volledig; zonder de index was onze koopkracht in vrije val gegaan.
    De frontale aanvallen van het patronaat op de index blijven voorlopig uit.  Maar in de krant “De Zondag” van 15 mei pleitte Wouter De Geest, voorzitter van VOKA en lid van de Raad van Toezicht van BASF Antwerpen, voor een “slimme index”.  Eentje die niet geldt voor de hogere lonen.  Geen index meer voor de werknemers uit de chemiesector dus.  Tijd om duidelijk te maken dat de index een huisje is waar niet aan geraakt kan worden!

• Voor vrije loononderhandelingen.  “De komende jaren zal er geen marge zijn voor loonopslag”, zegt De Geest.  De loonnormwet staat aan zijn kant, want voor het volgende IPA zal de uitkomst van de loonnormformule 0,000% opslag zijn.  De laatste keer dat de loonnorm 0,0% was (IPA 2013-2014) was de opslag op BASF 0%.  We hebben toen wel maaltijdcheques onderhandeld, maar die verdwijnen vandaag als sneeuw voor de zon door de hoge inflatie.  Willen we opslag in volgende CAO’s, dan zal de loonwet op de schop moeten.
    Dat de CEO’s van de BEL-20 bedrijven op 1 jaar tijd gemiddeld 14% opslag hebben gekregen, is volgens De Geest te begrijpen want “die dragen veel verantwoordelijkheid”.  Hoe veel keer worden wij niet gewezen op de verantwoordelijkheid die we dragen?  Maar voor ons zou er geen opslag mogelijk zijn?  Komaan zeg!

• Duizelingwekkende energiekosten vereisen bijkomend overheidsingrijpen.  Van april 2021 tot april 2022: Elektriciteit +49,7%; Aardgas +139,5%; Stookolie +57,8%; Diesel +33,5%; Benzine: +21%.  Het effect van de tijdelijke BTW-verlagingen op gas en elektriciteit was op 1 maand tijd al weggewerkt door het verder doorstijgen van de prijzen.  De BTW-verlaging van 21% naar 6% zou permanent moeten zijn.  En de energiesector zou terug in publieke handen moeten komen.  Want terwijl wij betalen worden de energiemultinationals schatrijk.  Zo zag Engie haar bedrijfswinst in het eerste kwartaal op jaarbasis met 74% stijgen tot een hallucinante 3,53 miljard euro.  Willen we blijven betalen om de zakken van de aandeelhouders van Engie en co te vullen?

• Voor meer belastingen op winst en vermogen!   In 2021 ging 46,8% van de toegevoegde waarde – verschil tussen omzet en aankopen – naar kapitaalsvergoedingen (=margevoet).  Nog nooit was het aandeel van de toegevoegde waarde dat naar lonen gaat zó klein.  Vóór het herstel van een rechtvaardige vennootschapsbelasting én een miljonairstaks!

Brengt betogen wel iets op?

Met een massa volk van over heel het land door de straten van Brussel trekken is een syndicaal en politiek statement maken van jewelste.
We bepalen zo mee de agenda van de “publieke opinie”.  Maar de bedoeling is ook om een grote beweging op gang te trekken die zo krachtig is dat patroons en politici wel naar onze eisen moeten luisteren.

We verwachten van de vakbondsleidingen van de 3 vakbonden dat ze het succes van 20 juni gebruiken om als het nodig is vanaf september naar een versnelling hoger te gaan.

Hoe kan ik staken en betogen?

Aan de betoging is een stakingsaanzegging gekoppeld.De stakingsaanzegging loopt van zondagavond 19 juni om 22u tot dinsdagmorgen om 6u.  Kies 1 shift van 8u om te staken.  Verwittig je leidinggevende en stuur een mail naar abvv@basf.com .

Sluit op 20 juni aan bij de delegatie van ABVV BASF-EuroChem.

ABVV BASF-EuroChem blaast verzamelen om 9u15 aan de oude lantaarns op het Astridplein, vóór het Centraal Station van Antwerpen.

SAMEN STERK !!