Op vrijdag 29 juni verzamelde onze delegatie weer aan het justitiepaleis te Antwerpen. Bruno Verlaeckt, onze secretaris en voorzitter van de Algemene Centrale Antwerpen- Waasland, en militant Tom De Voght (Arlanxeo) kregen vandaag het vonnis te horen. Ze moesten zich voor de rechter verantwoorden voor hun deelname aan een stakingspiket op 24 juni 2016.

Net als onze delegatie hebben zij toen postgevat op een toegangsweg naar de antwerpse haven. Ondanks deze vreedzame en incidentloze stakingsdag wilde het gerecht en ‘t schoon verdiep zijn slag slaan. Enkele honderden vakbondsmilitanten kwamen hen mee een hart onder de riem steken tijdens wat hopelijk de laatste procesdag moest worden. Met minder dan de vrijspraak zullen we immers nooit tevreden zijn. Het werd echter een dag in mineur.

Waar de zomerse ochtend nog een glimlach op de meeste mensen hun gezicht had getoverd, maakte het vonnis echter plaats voor gevoelens van woede en ongeloof.  De correctionele rechtbank verklaarde immers Bruno Verlaeckt schuldig aan het misdrijf “kwaadwillige belemmering van het verkeer”. Tom De Voght werd vrijgesproken. Deze uitspraak was voor iedereen een slag in het gezicht en simpelweg ONAANVAARDBAAR!

Dit vonnis is een gevaarlijk precedent dat ertoe kan leiden dat de vakbonden tot een bedelrol worden veroordeeld.

De toespraken die op het vonnis volgden schiepen echter duidelijkheid: de 21e eeuw is de eeuw van de mensenrechten. Het stakingsrecht heeft er telkens voor gezorgd dat we de meeste fundamentele, en nu als normaal bevonden, rechten hebben kunnen afdwingen. De wetgeving waarnaar het parket verwijst, en waarop het zijn vonnis baseert, kwam tot stand in de jaren 1970. Het parlement stelde toen expliciet dat deze wetgeving niet van toepassing is op syndicale acties. Heeft het parlement dan geen zeggenschap meer?

De regering Michel-De Wever en het gerecht moet beseffen dat we niet meer leven in een tijd van keizers en koningen die ongestraft en zonder vrees hun wil kunnen opleggen aan het gewone volk. Deze uitspraak ligt volledig in de lijn van de regering om stelselmatig de kracht van de vakbonden te ondermijnen en te komen tot een bevolking van ja-knikkers.

Laat 1 ding duidelijk zijn: Wij als ABVV knikken NEE!Wij laten niet toe dat regering en gerecht stelselmatig onze rechten ondermijnen! Wij laten niet toe dat men onze secretaris (de man die op onze site mee CAO’s onderhandelt) als een crimineel behandeld! Wij laten simpelweg niet toe dat men deelnemers aan een vreedzame syndicale actie voor het gerecht brengt en hen zo wil muilkorven!

Als ABVV zullen wij altijd op straat blijven komen voor de werknemers in alle bedrijven, voor de zwakkeren in de samenleving, voor mensen die minder geluk hebben gehad en zij die zelf niet voor hun rechten kunnen opkomen. Kortom: wij zijn en blijven de vakbond van de werkende klasse!Logischerwijs zal het ABVV dan ook beroep aantekenen tegen de uitspraak en indien nodig trekt men naar het Europees Hof voor de rechten van de mens om een uiteindelijke vrijspraak te bekomen.

Als delegatie roepen wij daarom op tot actie, dit mag niet zomaar voorbijgaan. Vanaf september moet er volop gemobiliseerd worden tegen enerzijds de hervorming van de pensioenen en anderzijds voor het recht op collectieve actie.

PS: Via deze weg willen we zeker onze collega’s van het ACV op onze TBE bedanken die op elke procesdag aanwezig waren. Jullie steun wordt zeer gewaardeerd en nooit vergeten. Bedankt namens heel onze delegatie!