ABVV Scheikunde keurde op de Syndicale Raad in Brussel het Ontwerpakkoord 2023-2024 voor de sector Scheikunde goed.

Namens de afdeling Antwerpen-Waasland mocht Wim Ceunen het standpunt van onze vakcommissie toelichten.

Er zijn verschillende redenen om onze onderhandelaars te bedanken:

• Ondanks de beperkingen die de Wet van ’96 ons oplegt, stijgen de minimumlonen in de sector met €0,2per uur en stijgt de minimale shiftvergoeding voor nachtwerk.
  • Een koopkrachtpremie van €350 wordt toegekend aan alle medewerkers, ook in de vele bedrijven zonder syndicale vertegenwoordiging.
  • Voor het eerst bevat een sector-cao concrete ambities om sociaal overleg rond de klimaattransitie op te starten.
  • Maatregelen tegen de discriminatie van zwangere vrouwen.
  • Invoering van een extra anciënniteitsdag op 30 jaar.

MAAR !!

• Onze afdeling betreurt dat de Loonwet ons al jaren dwingt om onze eisen te matigen en hoopt op sterkere solidariteitsakkoorden in de toekomst. Akkoorden waarin kan gesproken worden over collectieve arbeidsduurvermindering, gezondheid, humanisering van shiftarbeid en échte verbetering van de koopkracht. CAO’s die tot stand komen door vrije onderhandelingen.
  • Wij pleiten voor verdere mobilisatie tegen de loonnormwet van ’96 en de afbraak van onze syndicale rechten.

Meer informatie over het sectorakkoord vind je hier.

De bedrijfsonderhandelingen kunnen nu van start gaan.

Veel succes aan alle delegaties en vakbondssecretarissen in de krachtmeting met de directies van de verschillende ondernemingen!

Samen Sterk