Reeds voor de zomer kondigde het ABVV aan dat het een algemene staking zou organiseren op woensdag 9 november.  Ondertussen vernemen we via de pers dat het ACV zich aansluit bij de oproep tot stakingsacties, en ACLVB niet oproept maar “wel deelneemt waar er acties zijn”.  De stakingsaanzegging werd reeds ingediend.

We roepen op om te staken op 9 november omdat de maatregelen van de verschillende regeringen in ons land ruim onvoldoende zijn om de impact van de (energie)crisis voor de werkenden en hun gezinnen te verzachten.

Er is dan wel de intentie van de federale regering om de overwinsten van de energieproducenten af te romen.  Maar de vrijgekomen middelen worden veel te weinig gebruikt voor onze behoeften, en komen voor een groot deel terecht bij grote bedrijven die de voorbije jaren recordwinsten hebben geboekt.   Zo dreigen wij op te draaien voor een crisis waar we niet voor verantwoordelijk zijn.

Bovendien blijven regering en werkgevers vasthouden aan de loonnormwet, die bepaalt dat er geen vrije onderhandelingen kunnen plaatsvinden in de sectoren en bedrijven, en die de marge voor loonstijging de komende 2 jaar vastlegt op 0%.  De automatische loonindexering wordt door de werkgevers met de regelmaat van de klok in vraag gesteld.

Het is tijd om naast de regeringen, ook de patroons te laten voelen wie de winsten genereert: de arbeiders en bedienden in ons land!  De algemene staking is hiervoor het beste middel waarover we als werkende klasse beschikken.

Praktisch:  de stakingsaanzegging loopt van dinsdag 8 november om 22u en loopt tot donderdag 10 november om 6u.  Iedereen kan 1 shift van 8u staken.  Verwittig je leidinggevende als je deelneemt, en stuur een mail naar abvv@basf.com .  Wij zorgen dat je stakersvergoeding in orde komt.  Staken is een recht!

De belangrijkste eisen van het ABVV:

1. Behoud en versterking van de automatische loonindexering
  2. Echte loonstijgingen /  Weg met de loonnormwet
  3. Ga het geld halen waar het zit: belast de megawinsten en de allerrijksten
  4. Blokkeer de energieprijzen op het niveau van voor de energiecrisis
  5. Voor de nationalisering van de energiesector.

We zetten een piket aan poort 6 vanaf 05:15u. Iedereen is welkom.

Klik hier voor een opinieartikel van ABVV BASF-EuroChem over de noodzaak van de Algemene Staking op 9 november.