Bevraging van de achterban
Op 1 februari 2021 werd het systeem van de interne shiftbussen gewijzigd. In plaats van 2 reeksen van 4 routes, zijn er nu 3 reeksen van 3 routes. Er wordt dus netto 1 bus meer ingezet. Ook de terugroutes werden (licht) gewijzigd.
Omdat we heel wisselende signalen opvingen van de werkvloer, besloten we een enquête te houden onder het betrokken shiftpersoneel. Op woensdag 21 april vond er immers een "commissie mobiliteit" plaats, waar de wijzigingen zouden geëvalueerd worden. Zo konden we voorbereid en onderbouwd de discussie met de directie hierover aangaan.
Het idee van de enquête ontstond bij het ABVV, en de andere vakbonden sprongen snel op de kar. Volgende vragen werden voorgelegd aan alle gesyndiceerde shiftmedewerkers van de betrokken bedrijven op de site (de eerste vier vragen telkens op een schaal van 1 tot 5 - met 5 als beste cijfer -, de laatste is een open vraag):
- Maak je vaak gebruik van de interne shiftbussen?
- Ben je over het algemeen sneller op je werkplaats als vroeger?
- Ben je over het algemeen sneller aan de poort bij afgaan van de shift?
- Ben je tevreden over hoe de wijzigingen gecommuniceerd werden?
- Heb je suggesties voor verbeteringen?
Wat konden we concluderen uit de enquête?
98 Collega's vulden de enquête in. Ze komen uit een hele reeks verschillende bedrijven, waardoor we toch een beeld konden krijgen over hoe de wijzigingen geapprecieerd werden. Bedankt alvast aan iedereen die heeft meegewerkt!
Onze conclusies opgelijst:
- Bij afgaan shift waren er zeer weinig negatieve reacties. De medewerkers van Logistiek MDI waren echter wel ontevreden over het feit dat hun nieuwe halte geen bushokje heeft om te schuilen bij regen.
- Er worden veel opmerkingen gemaakt over het gebrek aan stiptheid en organisatie bij de chauffeurs.
- Bedrijven die verder gelegen zijn van Poort 1, en bediend worden door lijnen A of B, zijn hardst getroffen. Het gaat dan over PO, Steamcracker, SAP, Acrylzuur en Polyetherolen. Op die bedrijven wordt vaak gevraagd om terug naar de oude regeling te gaan.
- De tweede en de derde bus zijn soms sneller dan de voorgaande.
- Buschauffeurs vertrekken soms plotseling, terwijl er nog collega's komen aanstappen. Vroeger zagen de chauffeurs de mensen aankomen. Vandaag stappen mensen binnen via parking Labo en kan de chauffeur van buslijn A dit niet zien.
- Er werden veel opmerkingen gemaakt over drukker bezette bussen bij de 1-ste ronde, en bijhorende risico’s voor coronabesmettingen.
We kwamen meteen ook met een oplossing: een extra busverbinding door de stad Antwerpen - geen luxe gezien het veelvuldig gebruik van het huidige taxibusje SX - zou ons tegelijk een extra binnenbus opleveren (van 11 naar 12 beschikbare bussen). Drie reeksen van 4 bussen liggen zo in het verschiet.
Wil je de volledige presentatie bekijken die we op de mobiliteitscommissie hebben gebracht? Klik dan hier.
Wat werd er beslist?
De directie wilde niet afwijken van het "3x3-principe", ondanks onze bedenkingen. De routes worden wel lichtjes aangepast in de hoop dat het tot verbeteringen zou leiden. Op 4 juni komt er dan een "grote evaluatie" in de volgende commissie mobiliteit. Er zal vanuit de directie tevens een voorstel komen voor een shiftbus door Antwerpen.