Op vrijdag 8 maart is het “internationale strijddag voor vrouwenrechten”.

De strijd voor vrouwenrechten is nog niet gestreden.

Enkele voorbeelden:

• De loonkloof in België bedraagt 9,2% als er gecontroleerd wordt voor arbeidsduur, en 23,1% zonder die correctie.
  • De pensioenkloof tussen mannen en vrouwen is in België opgelopen tot 31%, meldde het Federaal Planbureau op basis van gegevens over 2017. Zonder het systeem van gelijkgestelde periodes van inactiviteit zou dit 43% zijn.
  • Jaarlijks zijn 300.000 vrouwen in ons land slachtoffer van partnergeweld.

Vrouwen gaan vaker gebukt onder de “dubbele dagtaak”.  Vrouwen zijn gemiddeld 4,5u per dag bezig met zorgtaken, terwijl dit voor mannen slechts 2,5u is.  Belangrijk: deze zorgtaken zijn evengoed arbeid;  maar dan onbetaald.

Opkomen voor vrouwenrechten is voor het ABVV vooral géén campagne tegen “de mannen”.   Gelijke rechten verwerven voor vrouwen, versterkt de gehele werkende klasse.  Het is o.a. de discriminatie op basis van gender – hetgeen ingebakken zit in het kapitalisme – die werkenden verdeelt.  Deze verdeeldheid verzwakt ons in de strijd voor sociale vooruitgang.

Daarom is 8 maart:

Een strijddag TEGEN: geweld op vrouwen, de pensioenkloof, de loonkloof, de slecht betaalde jobs, de dubbele dagtaak en de opkomst van seksistisch extreemrechts…

Een strijddag VOOR: de volledige depenalisering van abortus (abortus moet uit de strafwet!), de verbetering van geboorte-, moederschaps- en ouderschapsverlof, de individualisering van sociale rechten, sterke publieke diensten en een inclusieve samenleving,

Lees alle eisen op de website van ABVV-regio Antwerpen.

Doe op 8 maart mee aan de internationale strijd voor de Rechten van Vrouwen en neem samen met het ABVV deel aan de vele acties en activiteiten in Antwerpen.

De Algemene Centrale roept alvast op om deel te nemen aan de

Mars voor Vrouwenrechten in Antwerpen op vrijdag 8 maart om 17u30.

=> Verzamelpunt: het Cultureel ontmoetingscentrum Sint-Andries op de Sint-Andriesplaats in Antwerpen.

=> De Mars eindigt ook op coStA met speeches en live optredens.

Facebookevenement.

De actiedag 8 maart is gedekt door een stakingsaanzegging die ingediend werd door ABVV en ACV.  De aanzegging gaat in vanaf donderdag 7 maart om 22u en eindigt op zaterdag 9 maart om 6u.  Licht je leidinggevende in indien je wil staken.  Stuur een mail naar abvv@basf.com en wij regelen je stakersvergoeding.

Samen Sterk