Beste collega,

Zondag 27 maart start om 13u een Nationale Vredesmanifestatie aan het station Brussel-Noord waarvoor wordt opgeroepen door talrijke organisaties, waaronder ABVV en ACV.

Het Facebook-event vind je hier: https://fb.me/e/2tHnkaDlW .

Het is belangrijk dat er mobilisaties op gang komen tegen de oorlog in Oekraïne. Dit verhoogt de druk op de politici om alles in het werk te stellen om een einde te maken aan de militaire én economische oorlogvoering. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat ook in Rusland pogingen tot verzet tegen de invasie van Poetin in Oekraïne op gang komen. Ondanks de hardhandige repressie van het regime.

De beproevingen die de Oekraïense bevolking vandaag doormaakt, zijn verschrikkelijk. De bommen van Poetin en zijn entourage zaaien dood en vernieling. Bij de Oekraïense burgerbevolking, maar evengoed bij de soldaten aan beide zijden. Deze soldaten zijn eveneens in hoofdzaak “working class” mannen en soms vrouwen.

Maar ook de sanctiesalvo’s van de Europese Unie en de Verenigde Staten maken hun slachtoffers. Dat kunnen we aan de lijve ondervinden op de BASF-EuroChem site. De EuroChem installaties hebben tot op de dag van vandaag nog steeds geen uitzicht op een herstart, nadat ze moesten afstellen omdat de (voormalige?) eigenaar Andrej Melnichenko op de sanctielijst terecht kwam. Er wordt reeds een week niks meer geproduceerd. Ook voor de PV-afdeling van BASF (Caprolactam, Hydroxylamine, Cyclohexanon, Ammoniak, Zuurbedrijven) brengt deze situatie veel onzekerheid met zich mee.

Het ABVV is verbolgen dat sancties die een Russische oligarch zouden moeten treffen, uiteindelijk voor inkomensonzekerheid zorgen voor gewone werkenden en hun gezinnen. Wij willen de buitenwereld duidelijk maken dat ook de werknemers van BASF én EuroChem zich verzetten tegen de oorlog, en het absoluut niet verdienen om (economisch) slachtoffer te worden.

Daarom roepen we op om een delegatie van EuroChem en BASF te vormen op de betoging. We zullen zorgen voor een groot spandoek dat de aandacht trekt. En we zullen de organisatoren contacteren met de vraag of we het woord mogen nemen aan het einde van de betoging.

We steunen de lokale directie in haar plan om de Antwerpse EuroChem fabriek te verzelfstandiging onder toezicht van overheidsinstanties. Daarover hebben we gisteren op vraag van de vakbonden een onderhoud gehad met de Federale Minister van Werk Dermagne. Maar we denken dat we naar buiten moeten treden met ons verhaal. En daar kunnen we zondag op de Nationale Vredesmanifestatie allemaal samen een rol in spelen!

Concreet:

We verzamelen om 11u45 in de hal van Antwerpen-Centraal om de trein van 12u09 te nemen richting Charleroi (stop in Brussel-Noord). Onze militanten zullen te herkennen zijn aan hun rode outfits. Indien we elkaar mislopen: bel 0472/87-05-88 (Jan) of 0498/57-33-29 (Wim).

Voor deze manifestatie is er helaas geen stakingsaanzegging.

Samen Sterk !!

Met vriendelijke groeten