Wat velen onder ons al vreesden, is werkelijkheid geworden: de gevolgen van de oorlog in Oekraïne worden voelbaar tot op de site. Andrei Melnichenko, eigenaar van EuroChem, is één van de Russische miljardairs waartegen de EU sancties uitvaardigt.

Het wordt BASF verboden om grondstoffen, energieën en diensten te verlenen aan EuroChem, waardoor de meststoffenbedrijven moeten afstellen. Bij BASF zijn er grote gevolgen voor Caprolactam/Polyamide, Hydroxylamine en Zwavelzuur wat betreft productie.  Mogelijk kunnen afstellingen voor deze installaties nog wel vermeden worden.  De belasting van Salpeterzuur 5, Ammoniak en Anon zal waarschijnlijk worden gereduceerd.

De directie van BASF communiceerde dat “de impact van de sancties voor ons allemaal even onverwacht als hard aankomt”.  En dat er “van nabij geïnformeerd en zorgzaam zal gehandeld worden”.  Vanuit EuroChem stelde de directie: “Let’s stick together”.  Daar willen we hen dan ook aan houden!

Volgende zaken stellen wij als ABVV voorop:

1. Het ABVV eist dat er geen impact komt op de verloning van de betrokken collega’s, zowel bij EuroChem als bij BASF.  Zorgzaam omgaan met de medewerkers, betekent in de eerste plaats ervoor zorgen dat het volledige inkomen gegarandeerd wordt.  Zeker in tijden van hoge inflatie en dito energieprijzen.  Beide bedrijven hebben een financieel sterke periode achter de rug.  Niet in het minst EuroChem.
  2. We eisen opheldering over de beschikbare middelen en volledige transparantie over de situatie van EuroChem. We willen a.s.a.p. een bijzondere bijeenkomst van de Ondernemingsraad om de boeken gedetailleerd te kunnen inkijken, in het bijzijn van de bedrijfsrevisor en financiële verantwoordelijken van EuroChem.
  3. We zullen erop toezien dat de gezondheid en het welzijn van onze collega’s – die extra hard moeten werken om de bedrijven in veilige toestand te brengen – niet het slachtoffer worden van een oorlog waarmee ze niks te maken hebben.
  4. We rekenen op de solidariteit van de BASF-groep. We kunnen niet toestaan dat honderden gezinnen nog eens extra worden getroffen door absurde economische sancties terwijl de energie- en brandstofprijzen exploderen. Alsof onze tijdelijke werkloosheid het conflict zal oplossen. Alsof Melnichenko daardoor een boterham minder zal eten.
  5. Poetin en zijn gevolg startten een schandalige oorlog in Oekraïne.  Zij dienen dan ook aangepakt te worden, niet in het minst voor hun oorlogsmisdaden.  Maar in de praktijk is er maar 1 zekerheid: de werkende klasse mag vechten en lijden voor de belangen van de politieke en economische elites in deze wereld. Dit moet stoppen!
  6. ABVV BASF-EuroChem wil 2 boodschappen de wereld in sturen:

Stop met het spierballengerol, stop met die ‘hybride oorlog’ en ga aan de onderhandelingstafel. Wij zijn jullie speelbal niet.

Voor de onmiddellijke opbouw van een vreedzame anti-oorlogsbeweging in het Westen én Rusland.  Wij zijn paraat!

We willen benadrukken dat we momenteel geen reden hebben om eraan te twijfelen dat de directie van EuroChem Antwerpen alles in het werk stelt om de lonen van alle medewerkers te kunnen betalen.

Maar vertrouwen is goed; controle is beter.  Daarom eisen we van de directie alle transparantie tegenover de medewerkers en hun vertegenwoordigers.

We roepen al onze leden op om zijn/haar collega’s te overtuigen om lid te worden van een vakbond.  In onzekere tijden is gesyndiceerd zijn een must!

Tot slot willen we benadrukken dat jullie steeds met jullie bekommernissen bij ons terecht kunnen.  O.a. voor zaken waarvan jullie van ons verwachten dat we er verdere opheldering over vragen bij de directies.  Bel of mail ons.  Of vraag ons langs te komen op je bedrijf/dienst.

• Syndicaal bureel: 03/561.46.80 (Jan)    of    03/561.33.56 (Danny)
  • Gemandateerden: zie pagina   Wie is wie ?

Samen sterk collega’s !!