Laat je vaccineren!

Virologen en andere experts zijn het erover eens: vaccineren is dé sleutel om de circulatie van het coronavirus aan banden te leggen. De overheid heeft geen vaccinatieplicht opgelegd; het is dus je eigen keuze of je je laat vaccineren of niet. Maar het mag duidelijk zijn dat je door het wél te doen, een essentieel steentje bijdraagt aan het stoppen van deze vreselijke pandemie.

Je helpt mee een einde te maken aan de wereldwijde golf van overlijdens, én het psychisch lijden die de lockdowns met zich meebrengen. Om nog maar te zwijgen van de omstandigheden waarin we vandaag moeten werken, of de talrijke mensen voor wie armoede dreigt - of reeds realiteit is - door het verlies aan inkomsten.

Er valt bijzonder veel te zeggen over de totaal scheefgetrokken lockdownmaatregelen op sociaal vlak enerzijds, en economisch vlak anderzijds. Vaccineren houdt ook een uiterst klein gezondheidsrisico voor jezelf in. Medische experts erkennen dat. En je kan ook heel wat vragen stellen bij de enorme stroom aan inkomsten die richting "big-pharma" vloeien. Vaak na vaccinonderzoek dat voor een belangrijk deel met publieke middelen werd gefinancierd.

Echter, zonder zomaar de ogen te sluiten voor deze argumenten, denken ook wij dat iedereen zijn omgeving - én de gehele maatschappij - een grote dienst bewijst door zich te laten vaccineren.

Gebruik "Klein Verlet" indien nodig

Ontvang je een uitnodiging om je te laten vaccineren in een vaccinatiecentrum en valt het tijdslot tijdens je werkuren? Dan kan je tot maximaal 4u "klein verlet" ingeven om gewettigd én betaald afwezig te zijn, opdat je je "anti-corona spuitje" zo snel als mogelijk kan krijgen.. De grote lijnen hiervan werden nationaal onderhandeld door de vakbonden met de werkgeversorganisaties. Het geldt voor zowel de eerste inenting, als de tweede (indien nodig).

Hoe verloopt het praktisch?

• Verwittig je leidinggevende onmiddellijk na het ontvangen van de uitnodiging.
  • Na de vaccinatie geef je via HR Kiosk (BASF) of Primetime (EuroChem) de code VV in:
    • De tijd die je afwezig was voor de vaccinatie, inclusief verplaatsing (met een maximum van 4 uur)
    • BASF: vermelding van de afspraak bij de notitieregel
    • EuroChem: vermelding van het tijdslot van je afspraak bij de notitieregel.
  • De afspraakbevestiging of uitnodiging hou je bij, want die moet je op verzoek kunnen laten zien.
  • Je kan de vaccinatie combineren met verlof. In dat geval geeft je 4 uur VV en 4 uur verlof of overuren in.

Het vaccinatieverlet kan dus gevolgen hebben voor de personeelsbezettingen op de bedrijven en diensten van BASF en EuroChem. Het ABVV is van mening dat dit niet ten koste mag gaan van het gepland verlof van de collega's. Het mag ook niet leiden tot onrealistisch hoge verwachtingen van degenen die op shift of dienst zijn. Signaleer ons waar er problemen opduiken!

Kwam er geen BASF(site)-vaccinatiecentrum?

Op 9 maart van dit jaar communiceerde BASF Antwerpen aan alle medewerkers dat het de mogelijkheid zou onderzoeken om een inentingscampagne van de site-medewerkers op de Medische Dienst te kunnen organiseren. Over de stand van zaken hebben wij (nog) geen verdere informatie ontvangen. Tot op heden staan de overheidsdiensten dit niet toe.

Het ABVV begrijpt dat dit de organisatorische uitdaging voor de werkgevers op de site zou vergemakkelijken. Al valt die uitdaging - het opvangen van afwezige collega's die gevaccineerd worden in een overheidscentrum - al bij al heel goed mee.

We hebben evenwel enkele bedenkingen bij deze strategie overgemaakt aan de directie. Zo zien we problemen opduiken met het medisch geheim, alsook de privacy van de medewerkers. Zullen de overheidsdiensten nog het overzicht kunnen bewaren als arbeidsgeneesheren beginnen te vaccineren? En wat met de werknemers van de vele bedrijven die niet in de mogelijkheid verkeren om een eigen vaccinatiecampagne op te starten? Hebben deze dan de pech om langer te zullen moeten wachten op hun inentingen?