De Vertrouwenspersoon.
Niet alleen een luisterend oor , maar ook bemiddelen en een oplossing zoeken.
Slachtoffers van ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, agressie, intimidatie of discriminatie, een conflict met een collega of leidinggevende (dit noemen ze psychosociale arbeidsbelasting of PSA) kunnen op onze site terecht voor advies en begeleiding bij een aantal vertrouwenspersonen Het spreekt voor zich dat iedereen die nood heeft aan een vertrouwelijk gesprek ook steeds terecht kan bij onze ABVV delegees , zij staan trouwens het dichtst bij de werkvloer.
Een vertrouwenspersoon werkt drempelverlagend, alles wat zij met je bespreken is vertrouwelijk. Meestal is het voor een slachtoffer lastig om openlijk te praten over wat ze meemaken of meegemaakt hebben. De stap om het ongewenste gedrag te bespreken met een onafhankelijk, vertrouwelijk persoon, is vaak kleiner dan met bijvoorbeeld een leidinggevende.
Een vertrouwenspersoon kan intern, extern of een combinatie van beide zijn. De meeste werknemers kiezen voor een interne . Iemand die het bedrijf en de bedrijfscultuur kent. Maar je kan evengoed opteren voor een externe vertrouwenspersoon.
Een medewerker kan in alle vertrouwen met de vertrouwenspersoon een moeilijke situatie bespreken. Vaak biedt een vertrouwenspersoon in eerste instantie een luisterend oor en helpt het probleem bespreekbaar te maken. De vertrouwenspersoon helpt de medewerker om te gaan met het ongewenste gedrag. De lage drempel om over problemen te praten kan al veel stress wegnemen. Het gaat in alle gevallen om delicate kwesties die op een juiste manier moeten worden opgelost. De vertrouwenspersoon behandelt alle gesprekken in strikte vertrouwelijkheid. Er wordt geen actie ondernomen zonder dat de melder of het slachtoffer daarmee instemt.
Soms is er bij een conflict ook meer aan de hand. Een vertrouwenspersoon kan je dan doorverwijzen naar de bedrijfsarts of huisarts. Zij kunnen dan vervolgens doorverwijzen naar een maatschappelijk werker of psycholoog.
In principe kan iedere medewerker vertrouwenspersoon worden mits het volgen van de nodige opleiding.
Wat kan je nu samengevat verwachten van een vertrouwenspersoon ?
- Verzorgt de eerste opvang van medewerkers die hulp of advies nodig hebben ivm ongewenste omgangsvormen.
- Bekijkt of een oplossing mogelijk is.
- Geeft begeleiding als de medewerker een probleem wil aankaarten bij de werkgever.
- Verwijst naar andere eventueel professionele hulpverleners.
- Adviseert leidinggevenden bij het voorkomen van ongewenst gedrag.
- Geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
- Registreert gevallen van ongewenst gedrag.Voorlichten en informeren van werknemers over de vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersonen op onze site :
Johan de Hoog 03/561 45 10 johan.de-hoog@basf.com
Lutgart De Boeck 03/561 47 29 lutgart.de-boeck@basf.com
Ann Van den Neste 03/561 51 63 ann.van-den-neste@basf.com
Berten De Ceulaer 03/700 80 85 berten.de-ceulaer@styrolution.com
Peter Vermaete 03/210 58 14 peter.vermaete@eurochem.be
Sandra Van Tichel 03/210 59 42 sandra.van-tichel@eurochem.be
Veronique Maes 03/561 35 37 veronique.maes@basf.com
Chris V/d Jonckheyd 03/561 30 42 chris.van-der-jonckheyd@basf.com
Tine Offeciers 03/561 51 20 tine.offeciers@basf.com
Externe preventieadviseurs :
Leonoor Pietercil 02/738 75 31 leonoor.pietercil@attentia.be
Evelien Buseyne 02/738 75 31 evelien.buseyne@attentia.be
Elita Schildermans 02/738 75 31 elita.schildermans@mensura.be
Tamara Van der Gucht 02/738 75 31 psy.prev@attentia.be