De collega’s in productie van ‘de Capro’ beleefden, samen met de vakbonden, een bewogen week. Naar aanleiding van het werkgeversvoorstel over een nieuwe ploegstructuur was er veel ongenoegen ontstaan. De collega’s zagen geen enkele verbetering in de nieuwe structuur, die ook al door de vakbonden sterk was bekritiseerd. Integendeel, er rezen veel vragen die maar niet werden beantwoord. Een petitie die door de ploegen zelf werd opgesteld voor het behoud van de huidige structuur, werd unaniem ondertekend. Reactie van werkgeverszijde bleef uit: de nieuwe structuur moest kost wat kost worden doorgevoerd tegen 1 januari 2019.

Maar dat was buiten de strijdbaarheid van de ploegen gerekend. Op maandag 8 oktober werd om 14 uur verzamelen geblazen in de controlekamer. De opkomst was indrukwekkend, bijna iedereen van de 4 ploegen was aanwezig. De petitie werd overhandigd aan de werkgever met de duidelijke boodschap: we willen snel duidelijkheid over het behoud van onze ploegstructuur, anders zal de geplande afstelling deze week niet van start gaan. Dinsdag volgde een slopende onderhandelingsmarathon tussen werkgever en vakbonden, waar de werkgever een compromis voorstelde. Woensdagochtend, na een hele nacht onderhandelen en terugkoppelen naar de ploegen, werd dit compromis voorgelegd aan de vroege ploeg, die verder communiceerde met de andere collega’s. Die waren niet enthousiast. Verder onderhandelen had dus weinig zin.

Woensdagmiddag werden de vakbonden ontvangen bij Wouter De Geest om de patstelling toe te lichten. Intussen discuteerden de ploegen onderling over het verdere verloop en beslisten ze om vandaag, donderdag 11 oktober, om 7u opnieuw met z’n allen te verzamelen in de controlekamer en dan samen te beslissen of ze zouden starten met de geplande afstelling. De opkomst was opnieuw indrukwekkend: opnieuw waren de ploegen van rust en late aanwezig en de collega’s die de nacht hadden gedaan, bleven op het bedrijf.

Onder druk van de tweede samenkomst in de controlekamer en het uitstel van de afstelling toonde de bedrijfsleiding en de directie zich een stuk inschikkelijker:

• De deadline van 1 januari 2019 is niet meer van tel. Alles is bespreekbaar, ook verhoging van de minimumbezetting.
  • De huidige ploegstructuur wordt behouden tot er een nieuwe, betere structuur uit het overleg komt.
  • De collega’s van de ploegen worden betrokken in het overleg met de bedrijfsleiding.
  • De resultaten van het overleg zullen ter stemming worden voorgelegd in een referendum.

We zijn als ABVV fier op onze collega’s van de Capro! De onderlinge solidariteit, collegialiteit en eensgezindheid maakten hen enorm sterk in deze confrontatie met de werkgever. We willen hen bedanken voor de goede samenwerking met de vakbonden. Een vakbond is maar zo sterk als z’n achterban. Onze leuze is dan ook niet voor niets “Samen sterk!”.