130 keer bedankt voor jullie deelname aan onze  online bevraging over pensioenen en zware beroepen!

Onderaan dit artikel vind je enkele grafieken die de belangrijkste resultaten weergeven

Wat ons opviel? Er zijn slechts kleine verschillen tussen de leeftijdscategorieën als het over pensioenen gaat: collega’s willen gemiddeld een wettelijk pensioen van ongeveer 75% van hun loon, maar verwachten slechts rond de 50% te ontvangen. Onze collega’s willen door de band stoppen met werken op 59 jaar, maar ze vrezen dat ze een stuk langer zullen moeten werken, vooral de jongeren.

Er is grote eensgezindheid over de invulling van ‘werkbaar werk’: onze leden zijn nog steeds grote voorstanders van arbeidsduurvermindering met loonbehoud en zien dat als de beste manier om het werk te verlichten. Ook de landingsbaan en andere vormen van tijdskrediet zijn populair. Er is ook een grote behoefte aan hogere bezettingen van ploegen en diensten. Dat is niet vreemd, want uiteraard is dit nodig om verdere arbeidsduurvermindering en een groter aantal landingsbanen mogelijk te maken. Wat hier opvalt is dat vooral de jongste collega’s er veel belang aan hechten.

De meerderheid van onze leden is grote voorstander van vijf-ploegenstelsels: bijna twee derde gaf de optie 8 tot 10 punten. Van een lichtere job voor een lager loon wil quasi niemand weten. Nochtans is dat de optie die onze werkgevers verkiezen: als je een lichtere job wilt zal het je geld kosten.

Wij nemen deze resultaten mee naar het overleg en zullen de mening van onze leden koppig verdedigen in de werkgroep ‘anders werken, langer werken’. Je hoort nog van ons!