Hoe bereik jij je pensioen?

De regering-Michel verhoogde de pensioenleeftijd tot 67. Ze verstrengde de voorwaarden voor vervroegd pensioen, voor SWT (brugpensioen), voor landingsbanen en voor tijdskrediet. De belofte om langer werken haalbaar te maken door meer werkbaar werk werd niet ingelost.  Net zoals de belofte om werknemers met zwaar werk een korting te geven op de hogere pensioenleeftijd.  Wie vroeger stopt omdat hij/zij zwaar werk heeft gedaan, lijdt zwaar pensioenverlies als de regering haar plan doorvoert. Dat verlies loopt van 56 euro (voor het minimumpensioen) op tot 353 euro per maand (voor het hoogste pensioen).

Bovendien  tellen periodes van zwaar werk uit het verleden (vóór de invoering van het nieuwe systeem) slechts mee voor maximum tien jaar én alleen als je nog actief bent in dat zwaar beroep bij dezelfde werkgever. Dus: werknemers, die 30 jaar lang een zwaar beroep uitoefenden vóór 2020, kunnen hoogstens enkele maanden vroeger met pensioen.

Onze pensioenkeuzes

• Voor iedereen recht op pensioen op 65. Geen verlenging van loopbaanvoorwaarden.
  • Een sterk wettelijk pensioen waarmee je een waardig leven kan leiden.
  • Geleidelijke afstemming van wettelijk pensioen in de privé op dat van de openbare sector.
  • Rekening houden met belastend werk zodat werknemers niet opgebrand met pensioen gaan.
  • Hoger minimumpensioen, zodat gepensioneerden niet in armoede vallen.
  • Op menselijke manier rekening houden met tegenslagen (periodes van werkloosheid, loopbaanonderbreking, zorgverloven, enzovoort) in de pensioenberekening.
  • De inkomensgrens voor de pensioenberekening verhogen zodat het verschil tussen het laatste loon en het pensioen van werknemers beperkt blijft.

Praktisch

• Afspraak: Dinsdag 2 oktober 2018 – 10u30 – Antwerpen – Leopold De Waelplaats (einde: Groenplaats).  Het ABVV van de BASF TBE zal met een delegatie meelopen op de betoging.  Sluit bij ons aan!
  • Elke betoger kan staken op 2 oktober.  Hij/zij heeft recht op een stakersvergoeding.  Spreek 1 van onze afgevaardigden aan of stuur een mail naar abvv@basf.com
  • Dit is een actie in gemeenschappelijk vakbondsfront met ACV en ACLVB.  Voor de flyer van de betoging, klik hier
  • Het Facebook-event voor de betoging vind je hier