Telkens er een incident of ongeval plaats grijpt, komt het thema aan bod: de STOP-reflex. Ook als ABVV zijn wij bezorgd om de veiligheid van iedereen. De bedrijfsleiding heeft soms gelijk als er gezegd wordt dat de STOP-reflex niet correct is toegepast. Mits het toepassen van de STOP-reflex had menig ongeval en menselijk leed kunnen vermeden worden.

Dat het toepassen van de STOP-reflex, enkel een kwestie is van: “just say STOP“, is echter een utopie. Iedereen onder ons kent de situatie, waarbij je een on-veilige toestand opmerkt en inderdaad STOP zegt. De theorie zegt dat er dan een moment van reflectie moet komen, dat je een verantwoordelijke leidinggevende op de hoogte moet stellen, en dat deze verantwoordelijke leidinggevende dan zal beslissen of JIJ de STOP-reflex correct hebt toegepast. In de praktijk hoor je dan al eens opmerkingen, waarbij het er steeds op aankomt dat JIJ die de STOP-reflex hebt toegepast meestal teruggefloten wordt. Echter, dit is zeker niet de bedoeling van de STOP-reflex: het kan dat jij een risico hoger inschat dan nodig. Maar zelfs dan mag men verwachten van de leidinggevende verantwoordelijke om hier adequaat op in te spelen en jouw bezorgdheid niet met opmerkingen weg te lachen.

Het risico van een dergelijk gedrag maakt, dat JIJ de volgende keer de STOP-reflex niet meer gaat toepassen, terwijl de STOP-reflex een waardevol instrument is, niet alleen een moment om even alles terug te evalueren, maar vooral een werkmiddel om veilig, in de eerste plaats voor ons als werknemers, maar ook voor het bedrijf, de dagelijkse en opgelegde taken uit te voeren.

Als ABVV vragen wij dan ook aan al onze leden:
  • Is een taak niet veilig naar jouw mening?
  • Zijn de omstandigheden waarin je je werk moet verrichten veranderd?
  • Is de taak die je moet uitoefenen niet duidelijk?
  • Voel je je niet lekker bij een taak die je moet uitvoeren?
Zeg dan steeds STOP, breng je verantwoordelijke hiervan op de hoogte en zeg duidelijk waarom jij de STOP-reflex hebt toegepast.

Schrijf ook steeds een observatie achteraf over wat er zich heeft voorgedaan en beschrijf waarom jij de STOP-reflex hebt toegepast. Beschrijf ook steeds de bespreking die heeft plaatsgevonden na jouw STOP-reflex.

Wordt jouw STOP-reflex weggelachen met schampere opmerkingen? Verwittig dan steeds het ABVV. Wij zullen zo snel als mogelijk contact met je opnemen. De STOP-reflex is een instrument waar we niet meer omheen  kunnen. Van alle leidinggevenden mag en moet men verwachten dat ook zij dezelfde veiligheidsprincipes nastreven.