Het ABVV heeft de directies van de BASF TBE gevraagd aan te dringen bij de politiek verantwoordelijken om het uitvoeren van coronatesten op de werkvloer mogelijk te maken. Dit uiteraard mits de uitdrukkelijke toestemming van de medewerker, onder supervisie van de bedrijfsarts en met de nodige terugkoppeling naar de vakbonden. Om dit mogelijk te maken moet de productie van coronatests drastisch opgedreven worden. Politiek en bedrijfswereld moeten hun verantwoordelijkheid dringend opnemen.

De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft al meermaals benadrukt dat het massaal testen van de bevolking cruciaal is om de pandemie onder controle te krijgen. Ondertussen zijn er op BASF al verschillende mensen positief getest en/of ziek thuis met COVID-19 symptomen. Er zijn ook collega's waarvan 1 of meerdere gezinsleden ziek zijn, maar zelf komen werken omdat ze geen klachten hebben. Hoewel ze drager van het coronavirus kunnen zijn. Het in beeld brengen van de verspreiding van het coronavirus op de bedrijven op de site kan ons helpen om een efficiënt beleid uit te werken waarbij de gezondheid van de medewerkers op de eerste plaats komt.

Het is uiteraard evident dat bij de afname van de tests een stappenplan gehanteerd wordt waarbij prioriteit gaat naar werkplaatsen waar de nood het hoogst is omdat blootstelling aan het coronavirus waarschijnlijker is. We denken daarbij in de eerste plaats aan zij die werken in de ziekenhuizen, woonzorgcentra, supermarkten en andere voedingswinkels, apothekers enz.

Tot nu toe schoten de politieke verantwoordelijken tekort om in voldoende testcapaciteit te voorzien. Zij moeten hun verantwoordelijkheid opnemen. Net als de relevante industriële spelers in de chemie- en farma-industrie die hun productie zouden kunnen oriënteren op het massaal produceren van tests. Ook het ter beschikking stellen van alle mogelijke laboruimte en -apparatuur is noodzakelijk. BASF, Ineos en EuroChem moeten volgens ABVV BASF TBE alles doen wat in hun macht ligt om tests op de werkvloer mogelijk te maken.

Ondertussen vernemen we dat BASF Zwijnaarde laboapparatuur ter beschikking stelt om de verwachte toestroom van patiëntenstalen uit ziekenhuizen en woonzorgcentra te verwerken. Dit is alvast een stap in de goede richting.